|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Z niej wywodzi się współczesna koncepcja wychowania fizycznego powszechnie realizowana w Wielkiej Brytanii
i krajach niemieckojęzycznych. R. Laban wsławił się koncepcją tzw. gimnastyki twórczej, w naszym kraju znanej pod nazwą improwizacji ruchowej. W jego metodzie odchodzi się od ruchu odwzorowywanego, wykonywanego na komendę, na rzecz ruchu podejmowanego zgodnie z własną inwencją, fantazją
i doświadczeniem. Zgodnie z tą koncepcją ćwiczenia gimnastyczne powinny przybierać formę zadań otwartych, które zapewniają dużo swobody, możliwości decydowania o sposobie wykonywania ruchu i tym samym wyrażania swojej indywidualności. Rudolf Laban hołdował zasadzie, iż w wychowaniu fizycznym nie chodzi o to, czego się nauczyliśmy, ale jakimi się Stajemy tzn.: jest to odwołanie się do koncepcji wychowania naturalnego i postawienie na twórczy rozwój jednostki.
Podstawowymi zasadami prowadzenia zajęć ruchowych wg Labana są:
- każdy ćwiczący wykonuje zadania ruchowe na swój (bez pokazu),
- zajęcia prowadzone są w luźno ustawionej grupie, a pozycja wyjściowa do ćwiczeń jest dowolna dla każdego dziecka,
- elementami towarzyszącymi wykonywaniu zadań ruchowych może być muzyka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tematyka zadań ruchowych wywodzi się z pięciu zasadniczych tematów:
- Wyczucie (świadomość) własnego ciała.
- Wyczucie ciężaru i czasu.
- Wyczucie przestrzeni.
- Rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.
- Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy.
|
|
Przy konstruowaniu toku zajęć obowiązują trzy zasady:
- Zasada wszechstronności.
- Zasada naprzemienności wysiłku i rozluźnienia.
- Zasada stopniowania trudności.
|
|
|
W tej koncepcji wychowania fizycznego dziecko ćwiczy to, na co ma ochotę i na co je stać. Liczy wyłącznie na siebie, ponieważ nikt niczego mu nie narzuca, ale i nikt mu nie pomaga. Przykłady ćwiczeń w obrębie w.w tematów generalnych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT I: Wyczucie (świadomość) ciała. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Relaksacja: - dziecko manipuluje, bawi się własnymi rękami, nogami, palcami, wykonuje wszelkie możliwe ruchy w stawach w sposób dowolny;
1. Gąsienica leżenie przodem, dzieci pokazujš jak porusza się gąsienica;
2. Słoń, wróbel, kot naśladowanie ruchem wymienionych zwierząt (pokażcie jak porusza się kot, który próbuje upolować mysz
);
3. Bal lalek przy muzyce dzieci pokazują jak tańczą lalki marionetki, muzyka milknie lalki kłaniają się;
4. Kwiatek dzieci pokazują jak rozwija się kwiatek, gdy świeci słońce i jak się zamyka, gdy słońce zachodzi:
5. Sprawdzanie, do jakich okolic swojego ciała możemy dosięgnąć pięścią, łokciem, palcami nóg, kolanem, głową;
6. Dotykanie jedną częącią ciała do drugiej, np.: łokieć wita się z piętą, czoło wita się z kolanem, nos wita się z ręką
.
7. Z towarzyszeniem muzyki żywiołowej: zwijanie i rozwijanie ciała w pozycji leżącej, tańczą same ręce, same nogi, sama głowa,
8. Z towarzyszeniem muzyki: swobodny taniec indywidualny, na pauzę zatrzymanie się i dotknięcie jednš częścią ciała do drugiej, np. łokciem do kolana.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT II: Wyczucie ciężaru i czasu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Piłka - dzieci pokazują jak odbija się ciężka piłka, a jak lekka dmuchana;
2. Rower w leżeniu na plecach dzieci pokazują jak jedzie się na rowerze górki i pod górkę;
3. Film - dzieci pokazują jak zachowują się ludzie na filmie, który jest przyśpieszony, a jak na filmie zwolnionym;
4. Zbieranie kamieni po całej sali są porozrzucane kamienie, należy je poprzenosić w jedno miejsce;
5. Lekkie stąpanie krasnoludka i ciężkie człowieka olbrzyma;
6. Chwytanie baniek mydlanych, opadających liści lub, piórek;
7. Podnoszenie i przenoszenie ciężkiego worka, belki
.
8. Pchanie ciężkiej taczki na budowie;
9. Improwizacja ruchowa przy muzyce głośnej i cichej, szybkiej i wolnej, śpiewanej
10. Szybkie i wolne: pływanie, chodzenie, jeżdżenie na rowerze, nartach, łyżwach
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT III: Wyczucie przestrzeni. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Pułapka dzieci wyobrażają sobie, że ich buty przykleiły się do podłogi, należy spróbować je odkleić;
2. Motylki - dzieci pokazują jak fruwają motylki;
3. Rysunki przy muzyce dzieci rysują w powietrzu dowolne figury, następnie poruszają się po sali wg narysowanego przez siebie projektu;
4. Zrywanie owoców - dzieci pokazują jak ogrodnik zrywa owoce z drzew;
5. W dowolnej pozycji, sięganie jak najdalej głową, nogą, rękoma
6. Próby dotknięcia najbliższego sąsiada;
7. Spacer w przestrzeni (z muzyką lub bez) dowolne przebieganie po sali z fantazyjnymi ruchami ciała. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT IV: Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała
w przestrzeni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Pszczoły (przy muzyce) slalom między kwiatkami;
2. Ryba na brzegu - dzieci pokazują jak zachowuje się ryba wyjęta z wody;
3. Tragarze - dzieci pokazują jak tragarze przenoszą ciężkie worki, wracając po kolejny lekko biegną;
4. Wiatr - dzieci pokazują jak porusza się człowiek idący pod wiatr i jak idący z wiatrem;
5. Popisy łyżwiarzy, baletnic w tańcu dowolnym zakończonym ukłonem;
6. Swobodny taniec przy muzyce na pauzę przyjęcie zastygłej pozycji ciała. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT V: Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Lustro (w parach) jedno dziecko wykonuje dowolne ruchy, drucie stojące naprzeciw niego powtarza je wiernie(zmiana ról);
2. Gra w bandmintona markowanie gry;
3. Bajka za pomocą mimiki, gestów i ruchów całego ciała dziecko opowiada drugiemu dowolną bajkę odtwarzanie, (zmiana ról);
4. Taniec dzieci tańczą przy muzyce, na pauzę dowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecka stojącego najbliżej;
5. Jedno dziecko idzie po dowolnej ścieżce zmieniając poziom ruchu i wykonując dowolne akrobacje, drugie naśladuje partnera. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Założeniem gimnastyki twórczej Rudolfa Labana jest wiązanie ruchu z takimi elementami jak słowo, rytm i muzyka. Nauczyciel podczas zajęć nawiązuje do pór roku, ważnych wydarzeń, wykorzystuje znane dzieciom piosenki i wierszyki. Różnorodność form ruchowych oraz sposób zajęć stwarza dzieciom możliwość twórczego działania. Sprzyja temu atmosfera towarzysząca zajęciom: swoboda, humor, śmiech. Rudolf Laban duży nacisk kładł nie na efekt, lecz na sposób wykonania, tworzenia przez dziecko ruchu. Dziecko podczas zajęć jest jednocześnie aktorem i autorem.
W naszej placówce, ze względu na jej specyfikę dość rzadko wykorzystujemy całość metody. Częściej korzystamy z pojedynczych elementów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|