|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powstała w latach 60-tych w Hanowerze. Jest to rodzaj gimnastyki rytmicznej (twórczej utanecznionej) polegającej na nieustannym poszukiwaniu nowych form i rodzajów ruchu. Elementami dominującymi w tej metodzie są ruch, rytm, muzyka oraz nietypowe przybory
tj.: bijaki, wstążki na patykach, połówki kokosów
i dzwoneczki. Kniessowie wyeliminowali ze swej metody słowo, dzięki temu zyskała na tym płynność
i intensywność ruchu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BIJAKI
-
przy akompaniamencie, naśladując n-klę, uderzanie rytmiczne o podłogę, potem o swoje ciało (głowę, brzuch, kolana, stopy
) i ponownie
o podłogę;
-
marsz z przyborem w dowolnym kierunku
i uderzanie nim w bok: w lewo, w prawo;
-
chód z wysokim sięganiem a następnie niskim pochyleniem z uderzeniem o podłogę, w podanym rytmie muzycznym;
-
uderzanie przyborem rytmicznie o podłogę mocno (głośno) a następnie lekko (cicho) zgodnie
z akompaniamentem;
-
w siadzie skulnym podnoszenie i opuszczanie bijaka za pomocą palców stóp;
-
składanie bijaków na stosie, rozpalenie ogniska; ogrzewanie różnych części ciała, dowolny taniec wokół ogniska.
|
|
WSTĄŻKA
-
swobodna zabawa wstążką w miejscu, w marszu, w lekkim biegu;
-
wymachy ramion z przyborem z jednoczesnym tupaniem, tak aby wstążka nie opadła na podłogę;
-
konik grzebie nóżką, niecierpliwi się; imitując wstążką na przemian bat i koński ogon, rozpoczyna szybki bieg, zatrzymuje się i rży;
-
podrzut wstążki do góry, chwytanie;
-
improwizacja ruchowa przy muzyce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POŁÓWKI ORZECHA KOKOSOWEGO
-
oswojenie dziecka z przyborem;
-
w miejscu, w marszu uderzanie przed sobą w rytm akompaniamentu;
-
w siadzie rytmiczne uderzanie przyborami nad głową a następnie o podłogę;
-
w marszu rytmiczne uderzanie przyborami przed sobą, zatrzymanie się pocieranie jednym przyborem o drugi;
-
chód z wymachem ramion przed sobą (jak
w pływaniu pieskiem), a następnie w przysiadzie rytmiczne uderzanie o podłogę;
-
dowolne uderzanie dwoma przyborami
o poszczególne części swego ciała, w dowolnej pozycji.
|
|
DZWONECZKI
-
Na gumce na obu przegubach dłoni:
- w rozkroku wyrzuty ramion w górę
i powolne opuszczanie z potrząsaniem:
- marsz w kole, co jakiś czas naladowanie strząsania wody (od głowy w dół)
- ciosy boksera;
- w przysiadzie, uderzenia dłońmi podłogę, powolny wyprost bieg w miejscu
z potrząsaniem ramion;
-
Na przegubach stóp:
- marsz, szybkie ruchy, kopnięcia;
- rytmiczne tupanie;
- podskoki w miejscu;
- cofanie się na czworakach;
- wznoszenie i opuszczanie jednej nogi
z potrząsaniem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykładowe scenariusze |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZABAWY
MANIPILACYJNE
PIASKIEM |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele ogólne:
1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej.
2. Usprawnianie motoryki dużej.
3. Usprawnianie motoryki małej.
Cele operacyjne: dziecko potrafi:
Ad. 1. samodzielnie lub z pomocą:
* uderzyć połową orzecha kokosowego o drugą połowę,
o podłogę, uda, kolana, ramiona.
* rysować palcem po powierzchni ziemi;
* napełniać ziemią kubeczki: ręką
i łyżką;
* rozgarniać ziemię rękoma;
Ad. 2. samodzielnie lub z pomocą:
* biec po trasie ograniczonej włóczką;
* przekroczyć skakankę trzymaną przez nauczyciela;
* kopnąć piłkę w kierunku ustawionych kręgli;
Ad. 3. samodzielnie lub z pomocą:
* nabrać ziemię w dłonie;
* wyjąć z ziemi szklane kulki;
* odciskać ślady dłoni na ziemi;
* zbierać rozrzucone bibułki.
|
Metody:
met. czynne: metoda kierowania własną działalnością dziecka;
met. percepcyjne: metoda obserwacji
i pokazu;
met. słowne: objaśnienia i instrukcje;
met. zabawowa - naśladowcza;
elementy metody A. i M. Kniessów;
elementy metody J. Kielina;
elementy metody W. Sherborne;
elementy metody F. Affolter;
elementy Programu Oregońskiego;
elementy MDS.
Formy organizacyjne:
praca z całą grupą,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: gumki z dzwoneczkami, taśma z muzyką instrumentalną, taśma z muzyką relaksacyjną, taśma z piosenką Piosenka na Dzień dobry, włóczka, skakanki, pocięta biała bibuła, suszarka, pojemnik, czarna ziemia, cerata, dzwonek, kubeczki, szklane kulki, łyżki, waciki, piłki, kręgle, medale, plastikowe butelki.
|
|
|
Przebieg:
1. Powitanie przy piosence Piosenka na Dzień Dobry"
- rytmiczne uderzanie otwartą dłonią i pięścią o plastikowe butelki;
- przywitanie dzieci z wszystkimi osobami w klasie przez podanie ręki.
2. Zabawa muzyczno ruchowa przy muzyce instrumentalnej z wykorzystaniem połówek orzecha kokosowego:
- uderzanie orzechem o orzech (w marszu i w pozycji siedzącej), o podłogę, kolana, uda, ramiona.
3. Zabawy ruchowe:
- bieg po trasie wyznaczonej włóczką do celu uderzenie ręką w dzwonek trzymany przez nauczyciela;
- podskoki obunóż w miejscu (samodzielnie lub z trzymaniem za ręce lub z trzymaniem pod pachami);
- kopanie piłki w kierunku ustawionych kręgli.
4. Zabawy piaskiem:
- dotykanie rękoma i rozgarnianie piasku;
- wąchanie piasku;
- chowanie rąk w piasku i wyciąganie ich;
- nabieranie piasku w dłonie i ściskanie go;
- rysowanie palcem po powierzchni piasku;
- napełnianie piaskiem kubeczków: ręką i łyżką;
- wysypywanie piasku z kubeczków;
- odkopywanie szklanych kulek;
- odciskanie śladów dłoni;
- dowolna manipulacja
5. Rozsmarowywanie kleju na kartonie, posypywanie zabarwionym piaskiem.
6. Zakończenie zajęć: pochwalenie wszystkich dzieci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BAWIMY SIĘ DZWONECZKAMI |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele ogólne:
1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej.
2. Usprawnianie funkcji słuchowych.
Cele operacyjne: dziecko potrafi:
Ad. 1. samodzielnie lub z pomocą:
wykonać poniższe czynności
z założonymi na rękach i nogach dzwoneczkami:
* uderzać dłońmi
o podłogę;
* potrząsać rękami;
* potrząsać rękami nad głową;
* klaskać;
* klaskać nad głową;
* uderzać rękami
o kolana;
* uderzać rękami
o brzuch;
* poklepywać rękami głowę;
* uderzać rękami
o ręce kolegów;
* biegać pomiędzy kocykami;
* usiąść na kocu;
* tupać nogami;
Ad. 2. samodzielnie lub z pomocą:
podejść lub wskazać ręką osobę dzwoniącą dzwoneczkiem.
|
Metody:
met. czynne: metoda kierowania własną działalnością dziecka;
met. percepcyjne: przykładu;
met. słowne: objaśnienia i instrukcje;
elementy metody A. i M. Kniessów.
Formy organizacyjne:
praca z całą grupą,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: gumki z dzwoneczkami, magnetofon, taśma z muzyką instrumentalną, kocyki, dzwonek.
|
|
|
Przebieg:
1. Powitanie: uderzanie dłońmi o podłogę w pozycji siedzącej (szybko wolno).
2. Zabawa muzyczno ruchowa przy muzyce instrumentalnej z wykorzystaniem dzwonków założonych na przegubach rąk:
podczas marszu po kole:
- potrząsanie rękami;
- potrząsanie rękami nad głową;
- klaskanie przed sobą;
- klaskanie nad głową;
w pozycji siedzącej:
- uderzanie rękami o: podłogę, kolana, brzuch;
- poklepywanie rękami głowy;
- klaskanie;
w parach:
- uderzanie rękami o ręce kolegi.
3. Zabawa orientacyjno porządkowa: na dźwięk dzwonka bieg pomiędzy kocykami z dzwonkami założonymi na nogach, na ciszę siadanie na kocu.
4. Odszukiwanie osoby siedzącej w kole i dzwoniącej za plecami dzwoneczkiem podejście do tej osoby lub wskazanie jej ręką.
5. Zabawa muzyczno ruchowa przy muzyce instrumentalnej z wykorzystaniem dzwoneczków założonych na nogach:
- swobodny bieg po kole ze zmianą kierunku na sygnał;
- tupanie nogami;
- podskok
6. Zakończenie zajęć, podziękowanie dzieciom za wspólnš zabawę, pochwalenie każdego dziecka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZABAWY KOLOROWĄ BIBUŁĄ |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele ogólne:
1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej.
2. Usprawnianie motoryki dużej.
3. Usprawnianie motoryki małej.
Cele operacyjne: dziecko potrafi:
Ad. 1. samodzielnie lub z pomocą:
- machać paskami bibuły nad głową ruchem wahadłowym;
- machać paskami bibuły z góry na dół,
z dołu do góry;
- machać paskami bibuły ruchem okrężnym przed sobą;
- podnieść kolorowe bibułki i włożyć je do pojemnika;
- owinąć rękę bibułą;
Ad. 2. samodzielnie lub z pomocą:
- przełożyć przez siebie szarfę z bibuły;
- przechodzić z szarfy do szarfy;
Ad. 3. samodzielnie lub z pomocą:
- zgnieść bibułę w kulę;
- odrywać kawałki bibuły;
|
Metody:
elementy metody F. Affolter,
met. czynne: met. kierowania własną działalnością dziecka,
met. percepcyjne: met. przykładu,
met. słowne: objaśnienia i instrukcje,
elementy metody A. i M. Kniessów.
Formy organizacyjne:
praca z całą grupą,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: kula z bibuły, taśma z muzyka instrumentalną, magnetofon, paski białej bibuły, szarfy z bibuły, kolorowe bibułki, arkusze bibuły w różnych kolorach, materiał animacyjny, kubeczki, pojemniki z wodą, pojemnik na kolorowe bibułki, koc.
|
|
|
Przebieg:
1. Powitanie: przekazywanie sobie kuli z bibuły.
2. Zabawa muzyczno ruchowa przy muzyce instrumentalnej z wykorzystaniem pasków białej bibuły:
- machanie paskami bibuły ruchem wahadłowym nad głową;
- machanie paskami bibuły z góry na dół, z dołu do góry;
- machanie paskami bibuły ruchem okrężnym przed sobą.
3. Obserwowanie kolorowych bibułek podrzucanych na materiale animacyjnym.
4. Zbieranie rozrzuconych bibułek i wkładanie ich do pojemnika.
5. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bibuły:
- przekładanie przez siebie szarfy z bibuły;
- przechodzenie do bibułowych szarf rozłożonych na podłodze;
- zgniatanie bibuły w kulę i wyjmowanie ich spod koca.
6. Zabawy kolorową bibułą:
- gładzenie bibułą rąk i twarzy;
- owijanie rąk w bibułę;
- odrywanie kawałków bibuły
- napełnianie kubków kolorowymi bibułkami;
- odciskanie mokrej dłoni na arkuszu bibuły;
- zabarwianie wody bibułą.
7. Zakończenie zajęć, pochwalenie wszystkich dzieci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|